Vadregényes őszi táj, erdei kisvasút, AC/DC: GreenGo-val kalandoztunk a Börzsönyben
- 7 perc
Ha ősz, akkor irány a hegyekbe! A GreenGo meghívásából egy igazán különleges túrára indultunk augusztus utolsó hétvégéjén. Merre érdemes mennünk, ha éppen csak kiruccannánk Budapestről? Hogy működik a közösségi autómegosztás? Mit tehetünk, ha útközben lemerül az elektromos autó, és nem működik a töltő? És hogy hogy kapcsolódik az egészhez az ausztrál rockbanda? Élménybeszámolónkból kiderül! Öveket becsatolni – hosszú cikk következik!
Green Guide x GreenGo
Nagyon örültünk a GreenGo együttműködési felkérésének, hiszen nemcsak a nevünk, hanem az értékrendünk is hasonló. A közösségi autómegosztás eleve egy szuper, fenntartható alternatíva az autózásra, de a GreenGo sok más téren is zöldít. A 2016 végén indult magyar startup teljes flottája elektromos autókból áll, és több mint 300 Volkswagen e-Up, illetve 18 Skoda Citigo e iV járművet számlál. Nemcsak autóikkal óvják Budapest levegőjét: a 10 Millió Fa Alapítvánnyal és a felhasználókkal együtt faültetési programba is kezdtek.
Mi a legtöbb esetben bringával, tömegközlekedéssel, gyalog járunk-kelünk a városban, de havonta járunk Budapest környékére túrázni, ami általában egy vagy két autóval történik. Mivel a GreenGo nemrég újította meg 24 órás bérlési lehetőségét, amivel az egyre szélesebb körben elérhető budapesti zónák mellett már vidékre is kalandozhatunk, szuper apropó volt letesztelni ezt az új szolgáltatást, és augusztus végi kirándulásunkra káros anyagok kibocsátása nélkül autózni. Egy könnyű, nyár végi túraútvonalat szemeltünk ki a Börzsöny rengetegében.
Greengózni szuper egyszerű: az applikációban történő regisztráció után már láthatjuk is a közelünkben lévő autókat, amiket lefoglalhatunk, feloldhatunk, és egy gyors állapotellenőrzés és az autó körbefotózása után már vezethetünk is. A bérlési díj perc alapú, 24 órás bérlés esetében pedig fix áras. Dolgunk végeztével ismét fotózzuk, majd lezárjuk az autót, vigyázva arra, hogy a következő felhasználó is makulátlan állapotban kapja meg a kocsit. A bérlés menetéről itt olvashattok bővebben, vagy meg is nézhetitek azt a gyakorlatban.
Úticél: Nagybörzsöny!
Nekünk még ennél is egyszerűbb dolgunk volt: a kirándulás napján a házuk előtt várták az autók a két sofőrt, Dávidot és Tomit. Ők aztán Kelenföldön, illetve a Keletinél szedték össze a csapat további öt tagját. A csoport nyolcadik és kilencedik tagja, Lili és Füge kutyus pedig Nagybörzsönyben csatlakoztak hozzánk, mivel a GreenGókban a tisztaság megőrzése végett nem szabad állatot szállítani – illetve ők amúgy is a Dunakanyarban élnek.
Két teljesen feltöltött Skodát kaptunk, melyek akár 230 kilométert is tudnak menni töltés nélkül, így kellő biztonságérzettel indultunk neki a 100 kilométeres útnak. Talán elfogultak vagyunk, hiszen ritkán autózunk, de már-már luxusélmény volt a csendes, játszi könnyedséggel vezethető autókban suhanni az autópályán. Útközben nemcsak a kedvenc playlistjeinket tudtuk hallgatni a BlueTooth-kihangosítók segítségével, hanem a teljes csapatot kristálytisztán hallottuk, mikor kihangosítón keresztül telefonálva egyeztettünk, hogy ki merre jár éppen.
Olyan kényelmes volt a panorámás út, hogy szinte sajnáltuk is, hogy hipp-hopp Nagybörzsönybe érkeztünk. Első állomásunk a Szent István-templom volt, majd tovább gurultunk az erdei vasút állomásához. Még volt egy kis időnk a vonat indulásáig, így addig az állomás melletti Vasút Völgye Kertbüfében, idilli környezetben fogyasztottunk el egy-egy lángost és ínycsiklandó szilvás süteményt, majd körbenéztünk a faluban. Vízimalom és csipkemúzeum is várja azokat, akik nem csak átutazóban vannak.
A kisvasút egyébként hétvégente jár a Nagybörzsöny-Kisirtás-Nagyirtáspuszta útvonalon, és naponta négy járat indul, de mindenképp informálódjatok a menetrendről indulás előtt. A menetidő körülbelül 35 perc, és az út igazán varázslatos élmény: retró hangulatú kocsikon zakatolva kanyarogtunk a Börzsöny káprázatos kis zugaiban Nagyirtáspusztáig. Útközben eleredt az eső is, amitől még inkább úgy éreztük magunkat a páfrányok övezte úton, mintha egy párás esőerdőbe repítene minket ez a Wes Anderson-filmek világából szalajtott jármű.
Nagyirtáspusztára érkezve szerencsére elállt az eső, és csak rövidebb időzökre kezdett rá ismét. A zöld kereszt jelzést követve indultunk el a Sas-hegy nyerge felé, majd az erdészházat megkerülve jobb oldalon vezetett be minket a túránk az erdőbe. Egyből egy kissé meredek résszel kezdtünk, de a bükkerdő látványa és eső utáni illata azonnal kárpótolt minden izzadságcseppért. Majd a zöld jelzést keresve jobbra fordultunk, és a Nagy-Sas-hegy oldalában sétáltunk felfelé.
Ez a meredek ösvény a hegycsúcsra vezetett minket, és mivel tényleg kaptatós volt, érdemes lehet egy túrabotot – vagy a célnak megfelelő ágat – a kezünkbe fogni segítségül. A Nagy-Sas-hegy kilátása olyannyira lehengerlő, hogy el is feletette velünk a mögöttünk lévő jó pár száz méter szintkülönbséget. Pár perc szusszanás és gyönyörködés után ugyanazon az ösvényen visszaindultunk lefelé, és jobbra fordulva pár lépést követően elértük a balra ágazó zöld háromszög jelzésű utat, ami a Só-hegyi-rétre vezetett minket. Innen csodálatos körpanoráma tárult elénk: beláttuk az egész Dunakanyart, a Börzsöny déli hegyeit és a Visegrádi-hegységet is. A csúcsról lecsorogva, végül a Bükkös-árokba érkeztünk, ahol Kényelmes, széles úton bandukoltunk tovább a magas fák ölelésében, igazán mesebeli tájon át.
A vasútállomásra visszaérve kellemesen elfáradtunk, és már csak arra volt energiánk, hogy elmajszoljuk szendvicseink maradékát az állomás melletti pavilonban, mint egy békebeli osztálykiránduláson. Visszafelé egy fedett kocsiban utaztunk, amin még kandalló is helyet kapott a hidegebb hónapokra, de az ablakokból így is végig tudtuk csodálni a káprázatos kilátást, ahogy a szerelvény a hosszú törzsű fák között kanyargott.
A zötyögő vonaton már hosszúakat pislogtunk, és alig vártuk, hogy egy röpke egyórás autóút után visszaérjünk a városba, felhörpintsünk egy meleg teát, és jó korán ágyba bújjunk.
Folytatódik a kaland…
Igen ám, de az autókhoz visszaérve szembesültünk a hírrel: míg az egyik autó majd’ 70%-os töltöttségen állt, addig a miénk 26%-ra csökkent. Nagyon furcsálltuk ezt, így megkérdeztük a GreenGo telefonos ügyfélszolgálatától is, hogy tényleg ilyen drasztikusan leeshetett-e a szint, nem csak valamilyen hibáról van-e esetleg szó – hiszen korábban az autó és az applikáció töltöttségi szintje mást mutatott – de az ügyfélszolgálat is ugyanezt az alacsony szintet látta a rendszerben, így világossá vált, hogy Pestig nem jutunk el vele.
Gyorsan megnyitottam a korábban már letöltött Mobiliti appot, hogy töltőállomás után nézzek, de már a szűrők beállításánál elvesztem. Mivel biztosak voltunk benne, hogy nem fognak lemerülni az autók, nem igazán mélyedtünk el abban, pontosan milyen töltőt kell majd keresnünk, ha mégis szükség lenne rá. Sőt, hogy őszinte legyek, én azzal sem voltam tisztában, hogy ahány elektromos autó, annyiféle töltőfej létezik… Nem volt mese, a Google-t hívtuk segítségül.
Mi a fene az, hogy AC meg DC?!
Pörgettem a töltők leírását a neten. (A ‘fene’ helyett valószínűleg egy jóval obszcénebb kifejezést használtam.)
Egyenáram és váltóáram – tudod, erről nevezték el az AC/DC-t is…,
Juttatták eszembe a srácok. Talán már rájöttetek, hogy a fizika nem volt a kedvenc tárgyam a suliban…
Végül a GreenGo töltési útmutatójában találtuk meg a választ, miszerint az autókba a CCS típusú töltő jó, DC típusúval pedig jóval gyorsabb a töltés, mint AC-vel (utóbbit saját töltőkábellel lehet igénybevenni). Rászűrtem hát az ilyen töltővel rendelkező, nyitva tartó állomásokra az appban, de sajnos a legközelebbi ilyen lehetőség az 50 km-re lévő Vácon volt, az autó töltöttsége viszont ennél egy-két kilométerrel jelzett csak többet.
A legjobbakban bízva nekivágtunk az útnak, és szerencsénkre pont begurultunk a megváltást jelentő benzinkútra, ahol a shopban meg is vásároltuk a töltést.
Már szinte éreztem a vágyott, forró tea ízét a számban, mikor a benzinkutas kolléga behelyezte a töltőt a nyílásba, de rögtön lefagyott az arcunkról mosoly: a gép töltőhibát jelzett. Újra és újra próbálkoztunk, de a töltés egyik esetben sem indult el. Mivel a töltőállomáson csak egy ilyen CCS töltő volt és az autónk töltöttsége közben kritikus szintre csökkent, enyhén szólva is kilátástalannak tűnt a helyzetünk.
Kétségbeesésemben a töltőállomást üzemeltető ügyfélszolgálathoz fordultam segítségért – és milyen jól tettem! A bekapcsolt kolléga megerősítette a gyanúmat: mint kiderült, a Volkswagen e-Up vagy Skoda Citigo autókkal gyakran előfordul ez a “töltőhiba”, amire van egy egyszerű trükk: a kocsinak gyújtás alatt kell lennie, mikor elindul a töltés, és egy picivel utána lehet csak lekapcsolni. Ez az egyszerű, ám annál lényegesebb információ végül kihúzott minket a slamasztikából.
Még épp elcsíptük a benzinkutas kollégát a vasárnapi zárás előtt, és csodák csodájára, ezzel a trükkel a töltőfej a nyílásba helyezve végre biztató zöld fénnyel kezdett pulzálni. Azt hiszem, Jay Gatsby-t is megszégyenítő szerelmes tekintettel néztem erre a zöld fényre. Elmorzsoltunk egy-két örömkönnyet, és lőttünk pár diadalittas fotót, hogy mindig emlékezhessünk arra, hogy a legnehezebb helyzetekből is van kiút – vagy legalábbis ilyesmi magasztos, coelhói gondolatok fogalmazódtak meg bennünk a megpróbáltatások után.
Ha még nem beszélgettünk volna eleget a túra során, a töltés alatt további egy óránk jutott arra, hogy Julcsival és Tomival megtárgyaljuk az élet nagy dolgait a sejtelmes, hideg fehér fénnyel kivilágított benzinkút parkolójában. A fáradtságra, megőszült haj-, és elpattant idegszálakra pedig már csak egy gyógyír maradt: Váctól hazáig a Hells Bells, TNT, Dirty Deeds című számokat és más AC/DC örökzöldeket bömböltettünk.
Minden jó, ha a vége jó
Másnap, az eseményeket kipihenve már könnyebb volt arra emlékeznünk, hogy az utolsó két-három óra kellemetlenségeit leszámítva a túra fantasztikus volt. Sőt, Dávidék autójával semmi probléma nem volt, ők úgy értek vissza Pestre, hogy további 40 km maradt a kocsiban.
A történteket végül átbeszéltük a GreenGo ügyfélszolgálattal, és arra jutottak, hogy valóban az autóval lehetett valamilyen technikai probléma, ezért merülhetett le ilyen gyorsan. Vállalták, hogy a töltés díját visszatérítik számunkra, illetve a vendégeik vagyunk még egy hétvégi tesztelésre, hogy egy valóban örömteli kirándulás és greengózás emléke maradjon meg bennünk. Az ügyfélszolgálat vezetője ráadásul külön felhívott, hogy elnézést kérjen a kellemetlenségekért.
A nehézségek ellenére így összességében abszolút pozitív élmény maradt a kalandunk, hiszen társaság és az útvonal mellett az autózás élménye is pazar volt. Alig várjuk, hogy ismét greengózhassunk egyet – ezúttal felkészültebben, remélhetőleg fennakadások nélkül. Ha kíváncsiak vagytok, hogy alakul a következő túránk, kövessetek minket Instagramon, mert biztos hozunk majd néhány sztorit az útról és a látnivalókról!
Útravalóul
A GreenGo városi cirkáláshoz, nagybevásárláshoz, ügyintézéshez már bizonyítottan egy hatékony, könnyen használható, ráadásul a levegőt tisztán tartó alternatíva, ám ha Budapest területén kívülre kirándulunk, érdemes kicsit jobban felkészülni.
Hoztunk hát 5+1 tippet, amivel elkerülhetitek, hogy úgy járjunk, mint mi:
- Ha nincs 100%-on az autó, még a városban töltsétek fel. Ez a GreenGo töltőpontokon ingyenes, és még bónuszperceket is kaphattok érte!
- Előre nézzétek meg a Mobiliti vagy PlugShare alkalmazásban, hogy az útvonalatokon hol lesznek nyitva tartó, CCS fejjel is rendelkező töltőállomások, ha esetleg meg kéne állni tölteni. Az egész napos bérléshez rendelhettek töltőkábelt is, aminek segítségével más töltőoszlopra is rá tudtok csatlakozni.
- Ne centizzétek ki: hagyjatok 10-20 km-t az autóban arra az esetre, ha a töltőállomás esetleg foglalt lenne, vagy nem működne a töltőfej, és át kéne menni egy következő állomásra. Ne felejtsétek: a GreenGókat nem lehet a szolgáltatási területen kívül lezárni!
- Ha nehézségetek lenne a töltőnyílást takaró sapka eltávolításával, akkor a bal első ajtó karfáján lévő központi zár nyitása (nyitott lakat) gombot kell megnyomni, és máris könnyebb a dolog.
- Vigyetek magatokkal power bankot és telefontöltőt, hogy végig tudjátok használni az applikációkat, és szükség esetén segítséget tudjatok hívni.
+ 1 Ha bármi probléma merülne fel, bátran keressétek a GreenGo 24 órán át hívható ügyfélszolgálatát!