Tudatos kiút a téli szürkeségből

Grafika: Nosek Mimma
Szöveg: Domján Julcsi

A természet még mindig alszik, de nekünk már egy hónapja, az ünnepek óta újra aktívan kell szerepelnünk a mindennapokban. Pedig milyen jó lenne, ha mi is visszavonulhatnánk a barlangunkba, mint a medvék, vagy szépen lehullatnánk a leveleinket és addig nem virágoznánk, amíg a tavaszi napsugár el nem kezd minket ébresztgetni és melegíteni. 

De mivel mindannyiunknak dolga van ezen a világon, és sajnos nem nézhetjük az ágyból napi 16 órán keresztül kedvenc sorozatainkat a tavaszi óraátállításig, jó, ha tudatosan töltjük a napjainkat. Amikben persze van hely a pihenésnek is, viszont a téli melankóliában könnyen áteshetünk a ló túloldalára és tölthetünk a megszokottnál több időt begubózva, a legpuhább plédünkben.

Fotó: Konkoly Niki

De mégis mi történik ilyenkor velünk?

A rövid nappalok, ezáltal a napfénytől való megvonás, a hideg és a lehetőségek hiánya mind okot adnak arra, hogy lehangoltabbak legyünk és ki se akarjuk dugni az orrunkat a házból. Ellenben hiába alszunk sokat, ha az nem pihentető, akkor csak fokozódik a kedvtelenség. Ezek a folyamatok azonban mind az agyban játszódnak le, amiket – bármennyire rendkívülien is hangzik – képesek vagyunk manipulálni! 

A sötétséget például egyszerűen kibekkelhetjük mesterséges fénnyel. Az energiatakarékos lámpák, környezetbarát gyertyák képesek visszahozni a melegséget a hideg napokban, sőt, egészen jó hangulatjavítók is! A napfényből kapott D-vitamint pedig a rövid nappalok során pótolhatjuk például gombával vagy tojássárgájával, ezeken kívül pedig a tej és tejtermékek, illetve a zabpehely is tartalmazhat hozzáadott D vitamint. Ha odafigyelsz az étkezésedre, és nassolás helyett egészséges fogások kerülnek a tányérodra, ráadásul az előbb felsorolt összetevőkből, biztos lehetsz benne, hogy a kiegyensúlyozottabb éned kerül felszínre!

Mielőtt nekiálltam a cikk megírásának, Áron csapattagunk felhívta a figyelmem egy TEDx előadásra, ami felnyitotta a szemem: lassan a sok egyhelyben ülés is ugyanolyan káros a társadalmunkra, mint a dohányzás. A mozgás hiánya pedig egy fontos probléma, hiszen anélkül az agy nem termel elég dopamint, glutamint és szerotonint, amik mind a hangulatunkért felelősek. Viszont, ha heti háromszor megadsz magadnak annyit, hogy 30 percet – akár a munkahelyedre – sétálsz, akkor attól előbb-utóbb háttérbe szorul a mélabúság és sokkal motiváltabb is leszel! Nem meglepő, hogy sokan a sportot tartják a legjobb antidepresszánsnak. Nekem személy szerint csak jógáról, futásról és biciklizésről van tapasztalatom, de merem állítani, hogy minden sportág ugyanolyan pozitív hatást gyakorol ránk. Legalább fél óra intenzív mozgást követően sokkal könnyebben fogod leküzdeni az előtted álló akadályokat, az energiaszinted is növekedni fog, és mivel kellőképp lefárasztod magad, sokkal mélyebben tudsz álomba szenderülni, aminek eredményeképp jóval hatékonyabb leszel napközben.

Közösségi élmények szerzése

Ebben a rohanó, felgyorsult világban azonban az egészséges táplálkozás és a mozgás nem feltétlenül a teljes recept ahhoz, hogy a téli időszakban minden reggel tele energiával kezdődjön a napod. Tény, hogy ilyenkor különösen nehéz rávenni magunkat arra, hogy a kényelmes macinacit utcai ruhára cseréljük, és kimozduljunk a fűtött kuckónkból. Pedig hidd el, hogy a szociális életünk felpezsdítése igazán jó gyógyír a kedvtelenségre, hiszen a közös élmények a megfelelő társasággal a léleknek igazán aranyat érő tevékenységek!

És ugye nem lepődsz meg, ha azt mondom, hogy erre a legalkalmasabb helyszín a természet? A Green Guide térképen minden fontos, a városban megtalálható zöld terület fellelhető! Tervezz be ezentúl minden hétre valakivel legalább egy állomást. Vagy válassz közülük csak egyet, járjatok oda gyakran ugyanabban a délutáni időpontban, és figyeljétek meg, hogyan hosszabbodnak a nappalok és hogyan éledezik a természet!

Fotó: Konkoly Niki

Viszont már nemcsak a fejvesztve rohanó napok ellen kell megoldást találnunk, hanem a tudatosság mellett ugyanolyan fontossá vált Földünk megóvása is. Ezért szuper kombináció, ha a szabadidődet olyan programokra áldozod, ami például egy, a témához kapcsolód előadás vagy egy hazai márka workshopja. Hétfőnként nézz vissza a Facebook oldalunkra és szemezgess a hétindító zöld programajánlónkból!

Amiket pedig a Green Guide csapata kiemelten ajánl erre a hónapra:

Neked milyen bevált módszereid vannak a téli szürke hangulat javítására? Oszd meg velünk kommentben! 

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük